Melkveehouder in Breukelen betrekt omgeving bij bedrijfsactiviteiten
Biologisch melkveehouders Max en Nicole van Tilburg in Breukelen hebben met hun winkel en zelfoogsttuin veel contact met de directe omgeving. Op vrijdag en zaterdag kunnen er wel liefst 200 klanten binnen lopen en zo’n 120 mensen uit de buurt oogsten hun eigen producten. Dat zorgt voor verbinding. In de Aanjager vertelt Max hoe belangrijk hij dit vindt.
Het Hof van Gunterstein is in eerste instantie ene biologisch melkveebedrijf met 70 melkkoeien plus bijbehorend jongvee, die beetje bij beetje vervangen worden door blaarkoppen. Vijf jaar geleden begonnen ze een winkeltje aan huis dat inmiddels een flinke winkel is geworden. Vier jaar geleden kwam daar een bloemenpluktuin bij, die is uitgegroeid tot een grote zelfoogsttuin.
Efficiënte manier van landbouw
Volgens Max is de zelfoogsttuin een hele efficiënte manier van landbouw. “Niet alle kroppen sla zijn even mooi. In de winkel worden ze niet verkocht. Maar omdat mensen zelf oogsten, voelt het heel anders. Zo gaat er weinig voedsel verloren. Het is ook duurzaam, want we verbouwen heel veel met heel weinig input.”
Reacties van klanten
Max ziet de impact van zijn bedrijf terug in de reacties van klanten en abonnementshouders. “Mensen zien dat het ook anders kan. Door mensen te betrekken, kan ik op een andere manier met mijn land omgaan. Het levert ook weer mooie sociale verbanden op.”
Lees het inspirerende verhaal van het Hof van Gunterstein in de Aanjager.
Nieuwe online beleving
De Aanjager is als vanouds op de deurmat gevallen. Maar je kunt de verhalen nu ook online lezen en bekijken. Scroll door de verhalen heen en bekijk de tips die je direct naar interessante websites leiden. En bekijk de leuke video’s die je in het magazine tegenkomt.
Veel leesplezier. En deel de verhalen gerust via e-mail, Whatsapp of andere kanalen.
Inschrijven Aanjager en nieuwsbrief
Wil jij de Aanjager liever als papieren uitgave ontvangen? Schrijf je dan in.
Wil je maandelijks interessante berichten over innovaties, subsidies en initiatieven uit de sector in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.