We hebben zo'n mooi beroep om te delen

Agrariër Lydia Kemp wil graag burgers betrekken bij het leven van de boerin. “Ik ben met social media begonnen omdat het mij veel energie geeft. Het houdt mij scherp door na te denken hoe je iets uitlegt. Daarnaast wil ik de passie laten zien dat we goed voor de dieren zorgen.”

Zonder dat we iets vragen, neemt Lydia enthousiast het woord. “Welkom in Woerden, ik ben Lydia Kemp en samen met mijn ouders en mijn man Perry run ik een melkveebedrijf van 80 melkkoeien met 43 hectare land. Ik werk daarnaast drie dagen bij CRV als inseminator.”

Neventak is noodzakelijk

Als we het zeer goed onderhouden erf betreden, vallen de buitenlandse auto’s op. “We hebben een bed and breakfast voor arbeidsmigranten. Het is net als mijn tweede baan een belangrijke neventak om voldoende inkomsten te genereren. Overigens hoeft een baan buiten de deur helemaal niet zo verkeerd te zijn. Als ik eerlijk ben, zou ik mij willen focussen op onze melkveehouderij. Mijn hart ligt echt wel bij het boeren.”

“Eerst goed grip krijgen, dan kun je daarna verder groeien”

Grip houden

Lydia heeft gebruik gemaakt van de hulp van onafhankelijke Plattelandscoaches van de provincie Utrecht. Samen met de coaches hebben Lydia en haar ouders bepaald waar ze naartoe wil met het bedrijf. “We willen een (financieel) gezond bedrijf en we willen voorkomen dat we te veel ballen omhooghouden. We houden grip door te focussen op ons melkvee en onze bed and breakfast activiteiten. Daarna kunnen we verder groeien.”

“Ik wil de passie laten zien dat je goed voor de dieren zorgt”

Burgers betrekken bij het leven van de boerin

Als je Lydia googelt zie je veel social media berichten waar het werkplezier van afstraalt. “Ik wil begrip creëren voor de uitdagingen. Het is promotie van ons mooie vak.”

Lydia met een van haar geitjes

Drijfveren

Die promotie kan tegenwoordig makkelijker via internet. Je hoeft je bedrijf niet open te stellen, je kunt gewoon elk moment dat je er zelf aan toe bent je verhaal vertellen. Eigenlijk zouden veel meer boeren moeten posten op social media. Er is veel negativiteit in het nieuws, dus we moeten vooral laten zien dat we veel goede en leuke dingen doen. Mensen lezen dat ook liever, ik hou ervan de mensen bij ons vak te betrekken.”

Begrip creëren

Lydia schrijft inderdaad heel enthousiast, dat zal waarschijnlijk goed vallen bij de volgers. “Ja, de volgers reageren razend enthousiast. Ook degenen waarvan je niet verwacht dat ze jou volgen, dat is best een eer. De landelijke dagbladen zoals het AD en Trouw benaderen mij ook voor bijvoorbeeld de stikstofproblematiek. Hoe wij daar mee omgaan en wat de impact is op ons bedrijf. Het is niet mijn doel om in de grote titels te staan, het is mijn doel dat mensen mij volgen om mee te kijken op de boerderij en ons begrijpen.”

De weide meiden

Op het ‘weide meiden’ Instagram– en Facebook-account van Lydia staan schitterende foto’s en verhalen. Het doel is burgers te betrekken. “Om iedereen te betrekken vind ik geboortes altijd mooi. Ik word heel vrolijk als er weer nieuwe kalfjes zijn. Het is heel bijzonder om te zien wat er dan gebeurt met de koe en het kalfje. Er zit veel emotie bij waar ik van geniet, daar wil ik mijn volgers van mee laten genieten.

“Ik geniet van de dieren en daar wil ik mijn volgers van mee laten genieten”

Door actief te zijn op de social media doe ik ook nieuwe contacten op, zoals fotografen. Ze kunnen een beeld rondom jou creëren. Want het boeren is een stuk moderner geworden. Dat beeld kan ik nu bijstellen en laten zien. Hoe meer we onze echte wereld laten zien, hoe beter. We hebben zo’n mooi beroep, dan is dat ook mooi om te delen!”

Dit interview is eerder gepubliceerd in een thema uitgave jonge boeren van de Aanjager. Wil jij deze krant ook ontvangen? Meld je aan voor de Aanjager.

Hulp bij social media?

Wil jij starten met social media of andere tips voor interactie met burgers?

Bekijk deze tips