Ondernemen |

Meer contact met de consument na traject met plattelandscoach

Gebroeders en fruittelers De Jong plukken de eerste vruchten van de veranderingen op hun bedrijf in Leerbroek. Een plattelandscoach begeleidde de ondernemers, met als resultaat de lancering van het nieuwe merk de Fruit Connaisseur. Hiermee zetten zij een eerste flinke stap richting het publiek.

De ondernemers De Jong wilde de lancering van het nieuwe fruitmerk graag vieren met bewoners uit de regio. Een drukbezochte open dag viel goed in de smaak. Bezoekers konden puzzelen, sap tappen, meedoen aan een wedstrijdje ‘appel schillen’ en proeven. Dirk en zijn broer Johan de Jong zijn de vierde generatie fruittelers en de smaakmakers achter het nieuwe fruitmerk. Al bijna 100 jaar telen zij fruitrassen die je niet standaard in de supermarkt vindt.

Nieuw appelras

Hun nieuwste aanwinst is de Bonita appel, een ras dat zij in Nederland introduceren. De kruising tussen Topaz en Cripps Pink is rood/roze, knapperig, fris en zoet van smaak. De appel wordt duurzaam geteeld en is schurftresistent, waardoor er minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn. De Bonita appel leverde nog een nieuw idee op. Taartenbakker Tanja Bergwerff ontwikkelt een speciale Bonita-appeltaart.

Hoe benader je consument

Gebroeders De Jong kregen begeleiding van plattelandscoach Franca van Nunen. Zij is onder meer gespecialiseerd in marktbenadering vanuit de korte keten. Franca: “Als coach zoek ik altijd naar waar mensen warm voor lopen. Waar worden ze nou echt blij van? Agrarisch ondernemers raken in de keten vaak ver van de consument af. Je levert aan de groothandel, een melkcoöperatie of een inkooporganisatie. De reactie van de consument maak je op die manier niet mee. Zo loop je ook het contact en de waardering mis. Terwijl die energie geven, en je eraan herinneren waar je het voor doet.”

Hulp van plattelandscoach

Franca maakt in de provincie Utrecht deel uit van een team van negen onafhankelijke plattelandscoaches. Met ieder hun eigen specialisme. Verzin een onderwerp en het is bespreekbaar. Denk aan het versterken van het verdienmodel, de onderlinge samenwerking in de maatschap of ‘asbest eraf, zon erop’. Inmiddels deden zo’n 300 Utrechtse agrariërs een beroep op de plattelandscoaches. Zij zijn tevreden, de coaches krijgen een 8,5. Deelname is gratis.

Bekijk meer informatie over de plattelandscoaches.

Inspiratie?

Wil jij ook de consument direct benaderen? Dat kan op allerlei manieren. Met publieksacties zoals een open dag en via social media. Laat je inspireren!

De Fruitconnaisseur op Facebook