Ondernemen |

Nieuwe dealmaker zet lokaal voedsel centraal

De nieuwe dealmaker korte keten Ellen Ertmann gaat verder met het initiatief om meer lokale en duurzame producten uit de provincie Utrecht beschikbaar te stellen in bedrijfsrestaurants. Zij neemt het stokje over van Bart Kraaijvanger, die in 2024 al de eerste stappen heeft gezet. Deelnemende partijen van het convenant ‘Samen Eten we Utrecht mooier’ moeten voldoen aan vijf criteria: lokaal, biologisch, reductie van voedselverspilling, biodiversiteit en een verschuiving naar meer plantaardig.

Sinds begin 2025 is Ellen Ertmann de nieuwe dealmaker korte keten. In het afgelopen jaar zijn al mooie initiatieven van de grond gekomen. Zo is het convenant ‘Samen eten we Utecht mooier’ gestart, ligt het ‘Broodje Utrecht’ inmiddels bij meerdere bedrijfsrestaurants in de vitrine en krijgt ook de regionale broodketen steeds meer vorm.

Ervaring in agrifood

Ellen is een echte foodie: gek op lekker en gezond eten, én heeft ruime ervaring in de agrifood-wereld. Ze werkte eerder bij coöperaties als FrieslandCampina, Agrifirm en Arla Foods, altijd met focus op het ontwikkelen van producten en oplossingen waar de boer en de consument beter van worden.

Wat haar drijft? Mensen en partijen bij elkaar brengen om gewoon te beginnen. Ze is trots op wat er in Utrecht geproduceerd wordt: producten vol vakmanschap, smaak en liefde voor dier en natuur. En dat mag wat haar betreft meer mensen bereiken, zeker in bedrijfsrestaurants.

De uitdaging ligt in hoe je het interessant maakt voor producenten, cateraars en bedrijven. Schaal en volume blijven belangrijk, maar ook variatie in aanbod en een goed verhaal achter het product doen ertoe.

Jouw product in het bedrijfsrestaurant?

Wat momenteel veel gevraagd wordt door marktpartijen en cateraars? Heerlijke groenten uit de regio. Dus: denk je erover na om hiermee te beginnen? Neem gerust contact op via ellen.ertmann@provincie-utrecht.nl, dan kijken we samen hoe we jouw product een plek kunnen geven in de korte keten.