De mogelijkheden van de korte ketens

In de provincie Utrecht kunnen agrarisch ondernemers gebruik maken van een plattelandscoach. Deze begeleiding start bij de vraag van de ondernemer en kan gaan over bedrijfsmatige thema’s, zoals verbreding. Zo ook bij Lisette de Lange uit Leersum. Samen met haar man en schoonmoeder runt ze een biologische geitenboerderij. Een plattelandscoach hielp de verbreding van hun activiteiten te professionaliseren.

“Ik ben Lisette de Lange en run samen met mijn man en schoonmoeder een biologische melkgeitenhouderij. Op dit moment melken we 600 geiten. Onze wens is te groeien naar 800 melkgeiten. Daarnaast willen we een ontmoetingsplek creëren om verschillende groepen te ontvangen. Een plek dus om te vergaderen en te lunchen, met een rondleiding over het bedrijf als extra mogelijkheid. We werken samen met een restaurant hier in de buurt dat de lunches verzorgt. Onze producten zoals melk, kaas en vlees staan op hun menukaart. Ook hebben we een kleine webshop en ligt onze zeep van geitenmelk bij verschillende winkeltjes in de buurt. Zo zijn we met van alles en nog wat bezig.

Zelf verzuivelen

Onze melk heeft dus verschillende bestemmingen en de rest gaat naar de coöperatie, Organic Goatmilk Coöperatie. Via de coöperatie hebben wij ook een afzetkanaal naar Pure Goat Company. Die maken iets heel bijzonders, namelijk biologische babyvoeding. Al met al verzuivelen we zelf zoveel mogelijk en die producten blijven in de buurt.

Een stukje idealisme

Werken in de korte keten is ontstaan uit een stukje idealisme. Omdat ik het mooi vind om mensen in de buurt met onze producten in aanraking te brengen. Met het lokale voedsel ervaren zij ons bestaansrecht en profileren wij ons. We laten de omgeving onze toegevoegde waarde zien. Wat we ook belangrijk vinden, is dat de geiten niet te lang vervoerd worden. Het vlees dat we hier verkopen, laat ik lokaal slachten. Zo hoeven de geiten maar een kwartiertje in de vrachtwagen. De mensen die hier komen voor het vlees vinden dat ook belangrijk.

Verhaal en beleving

De laatste tijd komen trouwens steeds vaker bezoekers het erf op met de vraag of ze even binnen mogen kijken. Als ze dan bij het raam gaan staan, krijg ik ze bijna niet meer weg. Ze willen zien hoe het er echt aan toe gaat. Dat vertel ik graag, en dan leg ik ook uit hoe we werken in een korte keten. Het verhaal en de beleving van de korte ketens hebben veel impact. De markt hebben we wel zelf moeten creëren. De lokale afzet is nu licht groeiend en we proberen steeds producten aan het assortiment toe te voegen. Dat is uitdagend en maakt het ook leuk. Zo kijken we ook of we hier een boerderijautomaat kunnen neerzetten. 

Het verhaal en de beleving van de korte ketens hebben veel toegevoegde waarde

Een goede prijs durven vragen

Wat boeren vaak vergeten denk ik, is dat je niet bang moet zijn om een bepaalde prijs voor een product te vragen. Wij verhuren bijvoorbeeld deze kantineruimte. Dan ga je samen kijken wat je voor zoiets vraagt. Uiteindelijk kwam onze plattelandscoach met een veel hoger bedrag. We hebben besloten de bedragen te middelen en onszelf niet tekort te doen. Financieel moet het allemaal nog wel meer gaan opleveren. Onze afzetmarkt moet eerst groeien en daar moeten we in investeren, ook in een website. Als dat eenmaal op de rit is, hebben we zeker financieel voordeel bij onze aanpak.

Je moet er als consument ook wel wat voor over hebben

Aan ideeën om verder uit te breiden geen gebrek. We willen buiten paaltjes neerzetten met een QR-code die mensen kunnen scannen. Ze horen dan een verhaal over de bijzonderheden over het bedrijf en later kunnen we ook filmpjes toevoegen. We zitten hier aan de rand van een mooi wandelgebied en maken mensen nieuwsgierig naar wat er gebeurt. We zouden het ook leuk vinden als mensen bijvoorbeeld stoppen om een kopje koffie te halen en hun elektrische fiets op te laden. De stroom wekken we zelf op, dus daar kunnen we best wat van missen.

Inventief zijn met de verkoop

Voor het idee van voedsel van dichtbij moet ook de consument wat over hebben. Je kunt bij ons doordeweeks bestellen en het zaterdag op de boerderij afhalen op een bepaalde tijd. Dat is dan misschien net een tijd dat ouders met kinderen op een voetbalveld staan. Dat is voor ons de drijfveer geweest om te kijken hoe we de producten straks via de automaat op andere momenten kunnen aanbieden. Daarnaast bekijken we of de bestelde producten klaargezet kunnen worden in een hokje dat je met een code kunt openen.

Het is belangrijk tijd te maken om je verhaal te vertellen

Om de korte keten een succes te laten worden, moet je er dus wel met 100% achterstaan en inventief zijn. Mensen die op het bedrijf komen en die een product kopen, zijn ook heel benieuwd naar het verhaal. Dus je moet er ook tijd voor maken om je verhaal te vertellen.

Lisette de Lange bij het bord van de melkgeitenhouderij in Leersum

Toegevoegde waarde plattelandscoaches

Een belangrijke vraag aan coach Franca was hoe we ons verder kunnen professionaliseren en waar we ons als eerste op moeten focussen. We gaan nu eerst deze vergaderruimte klaar maken voor de verhuur. En met de inkomsten hopen we straks de automaat te kunnen financieren. We hebben veel ideeën, ik vind eigenlijk alles leuk, dat is een beetje mijn valkuil. Het is dan fijn als iemand zegt: “Wat jij allemaal bedacht hebt, gaat vast werken. Maar begin hiermee en als dat goed gaat, gaan we
door naar het volgende.” Zo doen we dat nu ook.”

Hulp van een plattelandscoach?

Inmiddels maken in de provincie Utrecht zo’n 300 boeren en hun gezinnen gebruik van deze coaching. De deelnemers zijn net als de familie de Lange tevreden: de plattelandscoach scoort een 8,5 en maar liefst 94% van de deelnemers beveelt de plattelandscoaches aan.

 

Profielfoto Lizanne Roeleven